środa, 9 listopada 2011

TECHNIKA JAZDY ZIMĄ.



Nieubłaganie zbliża się zima, pora roku niezbyt lubiana przez kierowców.  warto przypomnieć sobie kilka praktycznych rad dotyczących techniki  jazdy na śliskiej nawierzchni. Być może ich zastosowanie pozwoli uniknąć  paru stłuczek, a może nawet uchroni nas przed groźnym w skutkach  wypadkiem.
    Podstawowa zasada to zmniejszenie prędkości i zwiększenie odstępu od  poprzedzającego nas pojazdu. Wiadomo, na śniegu czy lodzie droga  hamownia wydłuża się znacznie. Całkowita droga hamowania dla prędkości  50 km/h na ubitym śniegu samochodu z oponami zimowymi wynosi ok. 25m.  Jeżeli jedziemy samochodem z oponami letnimi to droga hamowania jest  prawie dwukrotnie dłuższa(ok.48m)! Musimy więc zachować bezpieczny  odstęp. Jadąc samochodem bez ABS-u hamujemy pulsacyjnie czyli szybko  naciskając i puszczając pedał hamulca. W samochodzie z ABS-em mocno  naciskamy pedał hamulca i nie puszczamy pomimo charakterystycznej  "tarki". 
    Oczywiście musimy wymienić opony na zimowe. Jest rzeczą  niewyobrażalną i za skrajnie nieodpowiedzialnego uważam kierowcę, który  zimą jeździ na letnich oponach. Znana powszechnie prawda mówi, że  najgorsze opony zimowe są lepsze od najlepszych opon letnich. Kierowca  jadący zima samochodem z letnimi oponami jest poważnym zagrożeniem dla  innych użytkowników dróg, ponieważ dużo trudniej jest mu zapanować nad  autem.
Jak pokonywać zakręty?
 Zbliżając się do zakrętu odpowiednio wcześnie i płynnie zmniejszamy  prędkość. Nie należy jechać na luzie. Redukujemy bieg tak, aby po  wyjściu z zakrętu mieć włączony właściwy bieg i obie ręce na kierownicy.  Tor jazdy dobieramy bez gwałtownych ruchów kierownicą. Gazu dodajemy  dopiero po wyjściu z zakrętu i całkowitym wyprostowaniu kół.
Wyprzedzanie.
 Manewr wyprzedzania zimą wykonujemy dużo płynniej i spokojniej niż  latem. Nie jedziemy zbyt blisko za poprzedzającym nas pojazdem, aby mieć  lepszą widoczność i dopiero po upewnieniu się, że mamy dość miejsca i  wolny przeciwległy pas ruchu rozpoczynamy manewr wyprzedzania.   Następnie ostrożnie wyjeżdżamy zza pojazdu, aby nie zerwać przyczepności  kół. Po wyprzedzeniu musimy odjechać na odpowiednią odległość i  delikatnie wrócić na swój pas ruchu. Uważajmy, aby nie spowodować  zajechania drogi wyprzedzanemu pojazdowi. Należy również uważać na  koleiny, które tworzą się w zimie i które mogą spowodować poślizg.
 Najlepszy samochód z najlepszymi systemami nie zastąpi kierowcy. Pamiętajmy o tym.
 Szerokiej drogi.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz